کدخبر : 458
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۷/۴/۱۳ - ۱۵:۰۴
تعداد بازدید :    671
مرکز جذب اعضای هیأت علمی
هفدهمین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر تحقیق استانی

مرکز جذب اعضای هیأت علمی  گزارش هفدهمین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر تحقیق استانی 

نشست با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در ساعت8:30 شروع شد.

در ابتدا آقای دکتر برومند اعلم معاون مرکز جذب ضمن خوش آمد گویی و خیر مقدم به شرکت کنندگان و مقام عالی وزارت به معرفی برنامه و اهداف نشست (ارزیابی و سنجش دفاتر تحقیق ،رفع مشکلات مالی و اداری دفاتر) پرداختند.

سپس وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری طی بیاناتی :

ضمن تقدیر و تشکر به نکاتی در خصوص دفاتر تحقیق و هیات های اجرایی جذب پرداختند. ایشان دفاتر تحقیق را به عنوان مبنا و اصل موضوع بررسی و تصمیم گیری نهایی در خصوص جذب هیات علمی دانستند و به حساسیت بالای موضوع تحقیق پرداختند.

آقای دکتر غلامی تاکید کردند؛ با توجه به حق عموم و جامعه اگر غفلتی در امر تحقیق صورت گیرد مسئولیت آن بر عهده دفاتر تحقیق خواهد بود و به این لحاظ کار سخت و دشواری دارند که با انجام کار موثر، دقت در انتخاب محققان و با توکل به خدا و نیت خیر باعث تسریع در روند کار جذب اعضای هیات علمی خواهند شد.

وزیر علوم با توجه به حساسیت بالای استخدام هیات علمی تاکید نمودند که دفاتر تحقیق باید با ملاک و معیار دقیق متقاضیان را ارزیابی نمایند و در این راه دفاتر تحقیق را به استفاده از تجربیات مسئولان آموزش عالی جهت ارتقاء روند تحقیق و بهبود کیفیت اعضای هیات علمی دانشگاه ها توصیه نمودند.

در ادامه جلسه افتتاحیه دکتر رضوان طلب؛ رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی؛ حضور آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم را موجب احساس اطمینان و قوت قلب برای مسوولان دفاتر تحقیق توصیف کردند.
ایشان مسئولین را به توجه به عامل معنویت و اثر بخشی آن در کارهای اداری و اجرایی توصیه نمودند و بیان کردند در صورت پذیرش مسئولیت و نگاه به کارها  به عنوان عبادت، انرژی کار افزایش می یابد.
ایشان روند تحقیق را جهت گیری به سمت موضوعی دانستند که باید با پرهیز از صوری نمایی و حساسیت در انتخاب منبع تحقیق ،بیان راهکارها و راهنمایی مسئولین دفاتر جهت همفکری به سمت واقع نمایی حرکت نماید.
ایشان کار مسئول دفتر تحقیق را فقط امضای اوراق ندانسته و مسئولین دفاتر را به ورود مفهومی در کار تحقیق توصیه نمودند و لازمه تحقیق چند جانبه را حذف سلیقه ها و جلب رضایت و اطمینان دانستند.

پس از اتمام جلسه افتتاحیه، اولین نشست تخصصی با موضوع بررسی مشکلات اداری و مالی و ساختار دفاتر تحقیق آغاز شد.

در ابتدای این نشست آقای دکتر خراسانی مدیرکل امور اداری وزارت علوم ضمن تقدیر و تشکر از رئیس مرکز جذب در خصوص عملکرد جذب و با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف چند ملاک را به عنوان استانداردهای جذب اساتید معرفی کرد که از آن جمله بود نگهداری سیستم جذب، آموزش و توانمند سازی اعضای هیات علمی.
وی همچنین با اشاره به حساس بودن عملکرد جذب و بالاخص دفاتر تحقیق تامین فضای کاربری مناسب، تجهیزات وشفاف سازی مورد توجه قرار دادند.

همچنین باز خورد نظام جذب در زمان ریاست دکتر رضوان طلب را با توجه به تسریع و چابکسازی در روند جذب اعضای هیات علمی، عالی ارزیابی کردند.                                                                         

ایشان تاکید کردند که معاونت اداری و مالی وزارت علوم حداکثر تلاش خود را در جهت رفع مشکلات و تامین نیازهای دفاتر تحقیق به کار خواهد بست و از جمله تاکید نمود که موضوع را در نشست آتی مسوولان امور اداری دانشگاه های کشور طرح خواهد نمود.

در ادامه این نشست دکتر افشاری معاونت اجرایی و برنامه ریزی مرکز به شرح ماموریت این معاونت پرداخت.

وی ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در پرداخت به موقع حق الزحمه محققین در زمان مقرر؛ بر بازدید از استانها و دفاتر تحقیق جهت بررسی مسائل و مشکلات از نزدیک و حل این مسائل تاکید نمود. سپس جلسه وارد پرسش و پاسخ شرکت کنندگان نشست در خصوص قراردادها و مسائل مالی با دکتر افشاری شد.

دومین نشست تخصصی به بررسی کاربرد فناوری اطلاعات در دفاتر تحقیق اختصاص داشت که با حضور مسوولان و کارشناسان واحد انفورماتیک مرکز، مسائل و مشکلات فنی سامانه بررسی شد و فرایند کلی انجام تحقیق در سامانه تشریح گردید و پیشنهاد اعضا برای بهبود کیفیت، استماع و مقرر شد در دستور کار قرار گیرد.

جلسه در ساعت 13 جهت اقامه نماز و صرف ناهار خاتمه یافت.

نشست عصر در ساعت 30/14 کار خود را آغاز نمود. ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین ذبیح زاده نماینده هیأت عالی جذب به تشریح دستورالعمل تحقیق و مقررات مربوط به آن پرداخت و توضیحاتی درباره کاربرگ های تحقیق و نسبت آن با کارگروه صلاحیت عمومی ارائه نمود. سپس شرکت کنندگان با ارئه سوالات متعدد از ایشان به بررسی بسیاری از مسائل و بهبود فرایند تحقیق پرداختند.

در ادامه نشست عصر معاونت تایید صلاحیت مرکز با ارائه گزارش مستند و تفضیلی به بررسی عملکرد دفاتر تحقیق در سال 95 و 96 پرداخت و بر این اساس رتبه بندی دفاتر تحقیق از 1 تا 31 ارائه شد.

در انتهای نشست آقای دکتر رضوان طلب ضمن ارائه رهنمود ها و توصیه های پایانی از روساء 3 دفتر تحقیق برگزیده تجلیل و تقدیر به عمل آورد.

شایان ذکر است براساس ارزیابی های صورت گرفته از عملکرد سال 95 و 96 دفاتر تحقیق استان های گیلان، آذربایجان شرقی و اردبیل به عنوان دفاتر برگزیده انتخاب و معرف شدند.