<%=StrTitr %>
کدخبر : 4783
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۸/۲/۱۴ - ۰۹:۰۲
تعداد بازدید :    429
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:
اساتید در اشتغال پذیری دانش آموختگان نقش دارند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: اساتید نقش بسزایی در ارتقای قابلیت اشتغال پذیری دانشجویان دارند. بنابراین به تدوین برنامه و طرح هایی در این حوزه توسط آنها نیاز است.

به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، غلامحسین رحیمی در پنل تخصصی مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها و تنوع بخشی به ماموریت آنها در چهارمین همایش آموزش عالی اظهار کرد: وجود دانشگاه های ماموریت گرا و پژوهشی کمک قابل توجهی به افزایش انگیزه دانشجویان برای کسب مهارت های بازار کار می کند.

وی با اشاره به راهکارهای تقویت اشتغال پذیری دانش آموختگان گفت: آموزش مهارت عملی، تقویت کارورزی، تغییر محتوای دروس تحصیلات تکمیلی، تعریف پروژه های دروس معطوف به کاربرد، اهتمام به بازدیدهای صنعتی و آشناسازی دانشجویان با محصولات مرتبط تولید شده در داخل کشور از راهکارهای مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: انتخاب عنوان پایان نامه معطوف به کاربرد، آشناسازی دانشجویان با نرم افزارهای صنعتی و استفاده از استاندارهای خارجی و داخلی نیز از شاخصه های مهم در عملکرد اساتید در دانشگاه ها است.

رحیمی با اشاره به وظایف دیگر اساتید در تشویق دانش آموختگان در راستای کسب مهارت گفت: معرفی مولفه های معطوف به بازار کار، تشویق به شرکت در دوره کارافرینی، دعوت از دانش اموختگان شاعل به دانشگاه و تهیه جزوه هایی که حاوی نکات مهم برای توفیق در بازار کار است از

این جامعه شناس با بیان اینکه در سیستم های تغذیه دانشجویان باید بازنگری شود، ادامه داد: به عنوان مثال از گوشت کمتر یا تغذیه اندک گوشت برای حفظ محیط زیست استفاده شود.

وی تصریح کرد: تربیت شهروند حساس به محیط زیست و دارای سواد محیط زیستی در دانشگاه صورت می گیرد در حالی که بسیاری از دانشجویان با اقلیم خود آشنایی ندارند و طریقه زندگی صحیح در این اقلیم را آموزش ندیده اند بنابراین نیاز است برنامه های فوق درسی به سمت حفظ محیط,زیست و شناخت آن معطوف شود.

فاضلی در مورد اقدامات دانشگاه ها در چگونگی حفظ محیط زیست گفت: نیاز است جهت گیری و ابتکار دانشگاهی به سمت محیط زیست باشد. همچنین برنامه های مشارکتی با سمن ها و باکمک اساتید در این زمینه برقرار شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: اساتید باید دانشجویان را برای ورود به عرصه عمومی تربیت کنند. همچنین هر تغییری باید از دانشگاه ها شروع شود زیرا مردم از محیط های آموزشی الگو می گیرند در این زمینه عمومی کردن مقاله ها و دانش در رفتار جامعه موثر است.

**
ضرورت هم افزایی فرهنگ جامعه و دانشگاه

در ادامه این نشست دیگر عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: هم افزایی فرهنگ دانشگاه و مردم باعث افزایش اثر بخشی اجتماعی می شود

 
حسین غریبی ادامه داد: دانشگاه می تواند از تمامی قابلیت ها و سرمایه های خود استفاده کرده و وارد حوزه های مختلف اجتماعی شود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: اگر فرهنگ دانشگاه و جامعه دارای هم افزایی شود مردم به دنبال تبادل مسائل خود هستند و بسیاری از نیازهای کشور رفع می شود.

غریبی افزود: تعامل و تغییر فرهنگ جامعه و دانشگاه نیازمند مقررات و قانون است تا فرهنگ جامعه بر فعالیت دانشگاه ها تاثیر گذار باشد. نیاز است از طریق آموزش در حامعه فرهنگ سازی کنیم تا همکاری بین دانشگاه و جامعه به صورت پایدار اتفاق بیفتد.