<%=StrTitr %>
کدخبر : 4799
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۸/۲/۳۱ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید :    1303
در جلسه کمیسیون نخبگان عنوان شد:
اشتغال 3100 عضو هیات علمی در قراردادهای میان صنعت و دانشگاه

در گزارش «عملکرد، برنامه‌ ها و فعالیت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه» با اشاره به این موضوع که 3100 عضو هیات علمی در قراردادهای میان صنعت و دانشگاه مشغول به کار هستند خاطرنشان شد که در سال 1396 مبلغ قراردادهای منعقده بین صنعت و دانشگاه حدود 950 میلیارد تومان بوده است.

 

در گزارش «عملکرد، برنامه‌ ها و فعالیت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه وضعیت ارتباط صنعت با دانشگاه» با اشاره به این موضوع که 3100 عضو هیات علمی در قراردادهای میان صنعت و دانشگاه مشغول به کار هستند خاطرنشان شد که در سال 1396 مبلغ قراردادهای منعقده بین صنعت و دانشگاه حدود 950 میلیارد تومان بوده است.

راه اندازی سامانه مپفا جهت رصد و پایش مستمر اشتغال فارغ التحصیلان

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این گزارش که در جلسه 100 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر سلطانخواه و توسط دکتر محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد همچنین اهم اقدامات انجام شده در مورد تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه تحت این عناوین مورد دسته بندی و احصاء قرار گرفته است:

1-توسعه و ساماندهی دوره های مهارت آموزی در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی،

 راه­اندازی سامانه مپفا «مدیریت پژوهش و فناوری ایران» در جهت رصد و پایش مستمر اشتغال فارغ التحصیلان،

چاپ مستند دستاوردهای برگزیده دانشگاه ها در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه در سال‌های 1396 و 1397،

پایش مستمر وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت و دانشگاه،

شناسایی و ترویج تجارب و الگوهای موفق دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در جهت رفع مسائل و مشکلات ملی،

آسیب­شناسی دوره های کارآموزی و برنامه ریزی دانشگاه ها جهت تدوین و ترویج الگوهای مناسب برای استفاده از این فرصت،

ساماندهی و توسعه قراردادهای کلان دانشگاه‌ها با وزارتخانه ها و دستگاهای اجرایی

درآمد 230 میلیارد تومانی قراردادهای صنعت و دانشگاه در سال 1396

در ادامه این گزارش، همچنین برخی فعالیت‌های انجام شده درخصوص اجرایی شدن هر یک از سرفصل‌های فوق، به شرح ذیل ارائه شد:

2-در سال 1396 مبلغ قراردادهای منعقده بین صنعت و دانشگاه  حدود 950 میلیارد تومان بوده که حدود 230 میلیارد تومان در همان سال از این قراردادها درآمد کسب شده و حدود 3100 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دراین قراردادها مشغول به کار شده‌اند،

- در سال 1396 حدود 1300 پایان نامه دانشجویی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند،

3-وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از 1000 قرارداد مشترک با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجراء کرده است،

4-وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 26 کلان پروژه با وزارت نفت در دست اجرا دارد،

5-بیش از 2500 دوره مهارت افزایی در دانشگاه‌ها با مشارکت 358 واحد صنعتی برگزار شده است.

ارائه گزارش تولید محصولات تقاضا محور در ستاد توسعه زیست فناوری

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه این گزارش دکتر مصطفی قانعی رئیس ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به تجربیات این ستاد در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: طی هماهنگی صورت گرفته با شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده محصولات زیست فناوری این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که باید محصول تولید شده به گونه‌ای باشد که بخش صنعت بتواند ریسک بازاریابی و فروش آن را متقبل شود.

وی افزود: در مدل قبلی ریسک بازاریابی و فروش بر عهده ستاد توسعه زیست فناوری بود ولی در این الگو با تمرکز بر قابلیت های محققان و اعضای هیات علمی فعال در بخش زیست فناوری تلاش شد که محصول بر اساس سفارش بازار طراحی شود و فرآیند فروش به بخش صنعت واگذار شود.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در حال حاضر 18 شرکت دانش‌بنیان در زمینه زیست فناوری مشغول به کار هستند  که با توجه به الگوی تولید تقاضا محور و با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مصرف کننده حدود 90 درصد از این شرکت‌ها در بازاریابی و فروش محصولات خود موفق هستند.

توجه به آموزش و پرورش به عنوان رکن اساسی آموزش و مهارت افزایی

پس از سخنان دکتر قانعی، اعضای کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم ونوآوری به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:

توجه به آموزش و پرورش به عنوان رکن اساسی آموزش و مهارت افزایی، بهره گیری از گزارش­های بین­المللی در زمینه آشنایی با نقاط قوت و ضعف آموزش کشور، تناسب بخشی میان تحصیلات دانشگاهی و نیازهای بازار کار از طریق راه­اندازی دوره­های مهارتی مرتبط، ایجاد درک مشترک میان دستگاه در بخش صنعت و تکیه بر موضوع محور بودن آموزش عالی.

دکتر سلطانخواه: ساماندهی دوره های مهارت‌آموزی باید از مدارس آغاز شود

در پایان جلسه دکتر سلطانخواه نیز طی سخنانی گفت: ساماندهی دوره های مهارت‌آموزی  باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این موضوع باید از دوره تحصیل در مدرسه آغاز شود.

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری افزود: یکی از مشکلات جدی در کشور، عدم هماهنگی کامل میان آموزش و پژوهش است در حالی که باید برنامه های آموزشی هم همراه با مهارت‌آموزی باشد و موضوع مهارت افزایی فقط در بخش پژوهش خلاصه نشود.

دکتر سلطانخواه ادامه داد: باید در کنار آموزش دروس تخصصی در کلاس درس، ساعتی از آموزش به بازدید از مراکز علمی اختصاص یابد.