کدخبر : 618
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۷/۷/۲۷ - ۰۵:۰۷
تعداد بازدید :    1914
دکتر امید برنامه های کیفی سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی را اعلام کرد:
بازنگری در برنامه ها، رشته ها، جذب مدرس و سطح بندی مراکز

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، بازنگری و کاهش برنامه ها و رشته های تحصیلی،جذب مدرس از طریق آزمون و مصاحبه و سطح بندی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور را از اقدامات انجام شده این دانشگاه در راستای کیفی سازی و طرح آمایش آموزش عالی اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد حسین امید روز دوشنبه در گردهمایی مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: در راستای کیفی سازی آموزشی، رشته محل های دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد بازنگری قرار گرفت که در این بازنگری تعداد رشته محل ها از ۱۴۰۰۰ به ۵۸۰۰ رشته محل کاهش یافت.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه علمی کاربردی حدود ۸۴۰ برنامه یا رشته مقطع داریم که ۴۵۰ دوره کاردانی فعال است که البته پذیرش در دوره کارشناسی ارشد متوقف شد و مابقی رشته‌ها در دوره کارشناسی فعال هستند بنابراین سیاست ما در این دانشگاه رعایت ۳۰ به ۷۰ دوره می‌باشد به طوری که ۷۰ درصد دانشجویان باید در دوره کاردانی و ۳۰ درصد آنها در دوره کارشناسی تحصیل کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: علیرغم ساماندهی صورت گرفته و حذف رشته محل های غیر ضروری، هم اکنون ظرفیت پذیرش ۴۰۰ هزار دانشجو را در هر نیمسال تحصیلی داریم ولی تعداد دانشجوی ثبت نام کرده حدود ۵۰ هزار نفر است که برای افزایش ثبت نام از وزیر علوم درخواست مجوز تکمیل ظرفیت کرده ایم.

دکتر امید با اشاره به هزینه بالای آموزش های مهارتی از دولت درخواست کرد حداقل ۳۰ درصد هزینه تحصیل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی را تقبل کند.

وی اظهار داشت: هزینه ایجاد شغل مهارتی توسط دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی معادل یک دهم اشتغال در سایر بخش هاست لذا سرمایه گذاری دولت در این دانشگاه به نفع اشتغال کشور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اعلام کرد و گفت: تعداد مراکز علمی کاربردی از ۱۱۰۰ به حدود ۹۰۰ مرکز کاهش پیدا کرد.

وی گفت: فاز دوم سطح بندی مراکز علمی کاربردی در خردادماه سال ۹۸ انجام می شود و مراکزی که نتوانند خودرا از سطح چهارم به سطوح بالاتر ارتقا دهند حذف می شوند.

دکتر امید با اشاره به اینکه رعایت حد نصاب های دانشگاه جامع علمی کاربردی از توان مراکز این دانشگاه خارج نیست گفت: مراکزی که در سطح اول قرار بگیرند می توانند دانشجویان بیشتری بگیرند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: ماموریت همه مراکز این دانشگاه روشن شده است و هر مرکز با توجه به توان و امکانات خود باید فقط در یکی از گروههای صنعت، کشاورزی، خدمات یا فرهنگی هنری دانشجو پذیرش کند.

وی یکی از دیگر اقدامات این دانشگاه در راستای کیفی سازی را بازنگری در شیوه جذب مدرس اعلام کرد و گفت: در روش جدید، آزمون و مصاحبه از طریق جذب فراخوان عمومی ملاک جذب مدرس است که در فراخوان اخیر از میان ۵۰ هزار متقاضی فقط ۶۰۰۰ مدرس جذب شدند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مراکز این دانشگاه درخواست تصویب اساسنامه داده‌اند گفت: تعریف اساسنامه برای مراکز این دانشگاه یکی از مهمترین اقداماتی بود که صورت گرفت. به طوری که بدون وجود اساسنامه این مراکز وضعیت بسیار بی ثباتی داشتند و حتی گاه اقدام به فروش سرمایه‌های خود می‌کردند.

وی افزود: در جلسه روز گذشته اساسنامه ۵۱ مرکز تصویب شد که کمکی بزرگی برای مراکز است زیرا متاسفانه سال گذشته به دلیل اینکه مراکز علمی کاربردی اساسنامه نداشتند نتوانستیم هیچ مبلغی از اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی که از بودجه سالیانه برای کمک و بازسازی مراکز خود درخواست داده‌ایم را دریافت کنیم.